Tiešā ētera pieci noslēpumi. Irina Lando televīzijā
Oratora profesionālisma labākā pārbaude ir tiešais ēters. Irina Lando diezgan bieži uzstājas televīzijā. Kas ir jādara, lai tevi uzaicinātu uz televīziju otru reizi. Pirmais, tu vari tur nokļūt arī nejauši. Un, lūk, vai tu nokļūsi tur otro un trešo reizi, ir atkarīgs tikai no tevis.
Rīgā runas mākslas kursus nereti vada cilvēki, kuriem nav nekādas publiskas uzstāšanās pieredzes. Ja tu praksē nezini, kas jādara un ko nevajag darīt kameras priekšā, tad televīzijā labāk nebāzties. Jūs noteikti esat redzējusi daudzus gudrus un izglītotus cilvēkus, kas apjūk kameru priekšā, sāk stostīties un runāt kādas muļķības.
Aplūkosim uzstāšanās tiešajā ēterā galvenos momentus.
1) Jums precīzi jāzina, kādu tieši informāciju jūs gribat pasniegt skatītājam. Lietas būtība nav sevi parādīt, bet apmierināt auditorijas pieprasījumu. Ja būs interesanti skatītājiem – par jums ieinteresēsies raidījuma vadītāji.
2) Precizējiet, ko no jums grib raidījuma vadītājs. Kādā aspektā jums jāapgaismo to vai citu jautājumu. Vienu un to pašu tēmu var pasniegt no dažādiem viedokļiem. Uzziniet, ko no jums grib raidījuma vadītājs.
3) Uzziniet iepriekš, vai būs iespēja parādīt slaidus. Ja – jā, tad profesionāli gatavojiet materiālus un tieši tajā aspektā, par ko būs jūsu uzstāšanās. Tādējādi, piemēram, ja es tiešajā ēterā runāju par to, kā palīdzēt bērniem iemācīties iegaumēt, tad es rādu materiālus ar bērnu paveikto, un pēc tam – kā tas tika pārveidots pasniegšanas materiālos. Slaidiem jābūt numurētiem tajā kārtībā, kādā jūs gribat, lai tos parādītu. Atvieglojiet tehniskā personāla darbu.
4) Precizējiet, ko jūs varat izdarīt organizatoru labā. Piemēram, ja paziņotās tēmas apgaismošanai nepieciešami izglītojamie, tad parūpējieties par to, lai atvieglotu organizatoru darbu. Es vienmēr pirms raidījuma jautāju, vai man jāstrādā ar “aukstu auditoriju” – jāparāda, kā var iegaumēt ar bērnu piemēru, kas nekad to nav mācījušies, vai atvest sev līdzi tos, kas šos paņēmienus ir apguvuši, lai raidījuma vadītājs varētu viņiem uzdot jautājumus.
5) Izvēlieties meta-vēstījumu. Citiem vārdiem, to, kas “jums rakstīts uz pieres”. Ko jūs gribat pavēstīt skatītājiem, ka jūs esat profesionālis, seksbumba, cilvēks, kas seko modei, vai no visa kā pa druskai. Skatītāji nespēj uztvert vairākus meta-vēstījumus vienā uzstāšanās reizē.
Varat man ticēt, auditorijas neviennozīmīgi uztvers bērnu psihologu ar “uzpumpētām” lūpām, nokrāsotām spilgti sarkanā krāsā. Tāpēc ka meta-vēstījums “esmu tāda seksīga un steidzos par to paziņot visai pasaulei” vāji kombinējas ar vēlmi palīdzēt vecākiem bērna audzināšanā.