Oratora meistarība Rīgā. Oratoru kurss. Oratora meistarības noslēpumi Lando Mācību centrā.
Oratora mākslas būtība – runāt par to, kas interesē auditoriju. Galvenais noslēpums – uzstājas, lai nevis sevi parādītu, bet auditorijai iepatiktos.
Mēs atceramies, ka no seniem laikiem cilvēkiem vajag maizi un izklaidi. Lai jūsu uzstāšanās būtu spilgtāka un hariszmātiskāka, barojiet auditoriju ar attēliem. Runa nav par ekrānā redzamo prezentāciju. Bieži oratori pieļauj tādu kļūdu, ka neļauj klausītājiem sekot viņu domu gaitai. Ja orators auditorijai uzdod jautājumu, un visas gaidāmās atbildes jau redzamas uz ekrāna, tad auditorijai kļūst garlaicīgi.
Radiet intrigu, sakiet, ka atbildes uz tikko uzdoto jautājumu, klausītāji varēs uzdot paši jūsu prezentācijas beigās. Tad auditorija sekos jūsu prezentācijas gaitai.
Profesionāļi, kad gatavo prezentāciju, ļoti bieži mēģina iztēloties sevi klausītāja vietā. Vai tam, kurš klausīsies būs pietiekamas zināšanas jautājumā, ko jūs gribat apspriest? Tādejādi, piemēram, demonstrējot prasmi runāt par uzdoto tēmu, viens no oratoriem divdesmit minūtes stāstīja aizraujošu stāstu par sugas suņa – afgāņu kurta dzīvi un piedzīvojumiem. Zāle klausījās aizturējusi elpu, un beigās viens no klausītājiem uzdeva jautājumu: “Pastāstiet, kā izskatās šis afgāņu aitu suns”.
Izrādījās, ka orators labi pārzina šo jomu, un viņam neienāca prātā, ka zālē kāds nezina, kā izskatās šīs sugas suns. Un klausītājiem, kuri nebija suņu mīļotāji, izrādījās, ir grūti iztēloties kādu konkrētu tēlu, saistītu tieši ar šo sugu.
Ja jūs gatavojat ilgstošu pusotras stundas uzstāšanos lielas auditorijas priekšā, tad jums nopietni jāsagatavojas, lai vajadzīgajos momentā pārslēgtu uzmanību.
Svarīgi ir atcerēties, ka ir noteikti smadzeņu darba cikli, kad jāpārslēdz auditorijas uzmanību. Pirmais posms – tās ir divas-trīs minūtes. Ir vērts stādīties priekšā un pastāstīt par sevi. Jums nav grūti, un cilvēkiem interesanti. Un atkārtoju, ne vairāk par trīs minūtēm. Pēc tam interese par šo tēmu pazūd.
Nākošais aktīvas uzstāšanās posms – tās ir septiņas-deviņas minūtes. Var pastāstīt par problēmu, uzzīmēt attēlu, ja vajag, pabiedēt ar sekām.
Tad vēl aptuveni divdesmit minūtes auditorija ar interesi klausīsies iespējamos atklātās problēmas risinājumus.
Nākošais svarīgais uzstāšanās posms – tās ir četrdesmit-četrdesmit piecas minūtes. Aptuvens skolas mācību stundas ilgums. Auditorija ir nogurusi, zūd uzmanība, zūd interese. Ja jūs gribat noturēt auditorijas uzmanību, sāciet aktīvi darboties. Uzdodiet jautājumus, iesaistiet diskusijā, lūdziet minēt dzīves piemērus, nodemonstrējiet video rullīšus.
Ja jūs spējat auditorijai likt piecelties un likt tai izkustēties, tad visi būs jums pateicīgi.
Noteikti beigās atstājiet laiku jautājumiem. Atbildot uz uzdoto jautājumu, sekojiet auditorijas reakcijai – vai viņiem interesē šis jautājums. Ja tas ir atsevišķs gadījums, kas auditorijai nerada iedvesmu, tad piedāvājiet klausītājam uzdot to jums pēc uzstāšanās kafijas pauzē.
Pastāvīgi paturiet prātā, ka jebkura jūsu atbilde ir darbs ar visu auditoriju, nevis ar vienu konkrētu cilvēku.