Uzņēmēja mutiska vizītkarte. Prezentācija Latvijas Republikas tirdzniecības-rūpniecības palātā.
Mēs visi esam dzirdējuši, ka ir tāds vingrinājums: iztēlojieties, ka atrodaties liftā ar korporācijas īpašnieku. Jums ir trīsdesmit sekundes, lai pateiktu ko svarīgu. Kā jūs izmantosiet šo iespēju? Tā arī ir uzņēmēja mutiska vizītkarte. Varu pateikt, ka manā praksē, kad es strādāju par Lattelekom (4500 darbinieki) stratēģiskās attīstības vadītāju, bija tāds gadījums, kad atrados liftā ar valdes priekšsēdētāju. Pirms tam biju pārliecināta, ka šis vingrinājums ir pasaka, un tā nemēdz būt. Piedalījos prezentācijā Latvijas Republikas tirdzniecības un rūpniecības palātā. Katram dalībniekam sākotnēji piešķīra trīs uzstāšanās minūtes, pēc tam laiku samazināja līdz vienai minūtei. Kā jūs domājat, kas un ko paspēja pateikt. Tātad, svarīgas ir nianses:
1) Sagatavošanās
Lūdzu, neceriet, ka pēdējā minūtē jums ienāks prātā laba doma. Jūsu mutiskai vizītkartei jābūt sagatavotai jau iepriekš un saskaņotai laikā. Vizītkarte trīsdesmit sekundēm, vienai minūtei un trīs minūtēm. Ilgāk – vairs nevienam nav interesanti. Atkarībā no jūsu temperamenta sekojiet, cik vārdus minūtē jūs runājat darba režīmā, uzrakstiet runu un nolasiet to no lapas, ieslēdzot hronometru. Uzreiz būs skaidrs, ko jūs paspējat pateikt klausītājiem, bet ko – nepaspējat.
2) Vēstījums
Tas vairāk attiecas uz sievietēm (ak, piedodiet par seksismu). Bet tikšanās laikā bija arī metroseksuāļu pārstāvji. Tātad, pēc jūsu prezentācijas man jāsaprot, kas jūs esat: speciāliste vai koķetējoša sieviete? Ja jūs esat speciāliste, pie jums griezīsies jautājumu risināšanā, un jūs dabūsiet kontaktus. ]Ja jūs sevi pozicionējat kā sievieti, arī nav slikti, un kontaktus jūs iegūsiet, bet cita aspekta. Piemēram, saņemsiet ielūgumu uz pusdienām vai kafijas tasi. Tikai nav vērts pēc tam kliegt: „Es neesmu tāda. Es gaidu tramvaju”. Kādā kvalitātē jūs sevi pasniedzāt, tā jūs arī uztvers. Nav vērts radīt kognitīvo disonansi: atnācu sarkanās augstpapēžu kurpēs, minisvārkos un saku, ka risināšu jūsu biznesa problēmas…
3) Runas struktūra
Ja zālē ir vīrieši (bet jūs saprotat, ka biznesa forumos viņi ir vairākumā), viņi no jums gaidīs informācijas pasniegšanas struktūru. Šoreiz struktūra kliboja gan dāmām, gan vīriešiem. Bija gandrīz divsimts cilvēki, un tikai pieci no viņiem runāja strukturēti.
4) Kas te ir priekš MANIS?
Saprotams, ka jums jūsu bizness ir ļoti tuvs un interesants, bet kāpēc man ir jāklausās par nosūtīto palešu daudzumu? Ieinteresējiet mani. Uzkuriniet manu interesi. Savaldziniet mani kā klientu. Visus jūsu gada atskaites datus, ja tie mani interesēs, es atradīšu Uzņēmumu reģistrā.
5) Atbilstiet
Nekad nedomāju, ka nāksies par to rakstīt. Ja jūs pārstāvat kompāniju, tad arī prezentācijas laikā jūs novērtē kā kompānijas pārstāvi. Ja dizaineris piedāvā izmantot viņa pakalpojumus, visi uzreiz sāk skatīties, kā dizaineris ir ģērbies, kā viņš izskatās. Gadījums no dzīves: mārketinga seminārā bija kosmētikas salona īpašniece. Pēc viņas vārdiem, viņa neizlaiž nevienu biznesa attīstības semināru. Es paskatījos uz viņas ādu. Ziniet, neiet cauri variants „pats kurpnieks vienmēr ir bez kurpēm”, īpaši, skaistuma kopšanas sfērās. Bet viņa lika man padomāt par šo tēmu, un… tajā pašā seminārā es piegāju klāt visvairāk koptajai sievietei, un vērsos pie viņas ar lūgumu iedot viņas kosmetologa kontaktinformāciju.
6) Viens vēstījums
Nekad, nekad nerunājiet: „Es strādāju tur, bet šeit pārstāvu kaut ko citu”. Ko potenciālajiem partneriem jādomā par cilvēku, kurš strādā džinsu šūšanas firmā, bet šeit prezentē roku darba sveces? Pareizi. Ne viens, ne otrs virziens neienes naudu.
Turpinājums sekos.
© Irina Lando
www.irinalando.eu
www.orator-lando.lv