Oratora māksla efektīvām prezentācijām. Kā „nolasīt” auditoriju un reaģēt uz tās signāliem?
Oratora meistarība nav iedzimta. Šīs iemaņas iegūst un noslīpē pastāvīgu praktisku nodarbību gaitā. Oratora meistarības kursos Rīgā es pastāvīgi uzsveru – pirms sākt runāt par savu pozīciju, jāiemācās „nolasīt” auditorijas pozīciju. Bez šaubām, jāgatavojas katrai uzstāšanās reizei. Pat ja pēc plāna jums ir sagatave, bet auditorija nav gatava uz to reaģēt, lai jūs klausītos, jābūt elastīgam un maksimāli ātri jāpielāgojas klausītājiem.
Ja viņi negrib klausīties, viņi nav vainīgi, tas nozīmē, ka jūs esat slikts orators. Runa ir par to, ka klausītāji pastāvīgi dod atgriezeniskās saiknes signālus. Neviens to nedarīs kliedzot no vietas.
Parasti cilvēki ir labi audzināti, bet ja viņiem kļūst neinteresanti, tas ir, jūs viņus nespējat aizraut, sākumā cilvēki pārbauda īsziņas telefonā, pēc tam ieiet internetā, un no turienes jūs viņus neizvilksiet.
Eksistē noteikti likumi saskaņā ar kuriem, jāpārslēdz auditorijas uzmanība.
Protiet beigt uzstāšanos laikus. Ja jūs saprotat, ka nav laika pastāstīt par visu, ko jūs plānojāt (bet tas nozīmē, ka jūs pietiekami negatavojāties), dariet tā, lai pārtraukumu laikā cilvēki paši ietu jums klāt ar jautājumiem.
Jūsu prezentācijas (jebkuras!) mērķis ir parādīt, ka Jūs esat normāls cilvēks.
- Visi grib sadarboties arnormāliem cilvēks. Parādiet, ka jūs neesat fanātiķis, ka izņemot jūsu darbu un mērķi pārdot savu produktu šeit un tagad, jums ir vēl citas intereses un ar jums ir iespējams runāt par ko citu. Lielākā daļa biznesa kontaktu pamatojas uz to, ka visi grib strādāt ar „normāliem cilvēkiem”. Varat man ticēt, ka es nemainīšu kancelejas preču piegādātāju (mēs ofisam tos pērkam kastēm) tikai tāpēc, ka kāds piedāvāja par pāris procentiem zemāku cenu. Ja menedžeris, kas apkalpo manu kompāniju, pilda savus solījumus, es noteikti varu uz viņu paļauties, tad plus/mīnus 15% no cenas nebūs izšķirošais faktors biznesa partnera izvēlē.
- Esiet prognozējami. Ja jūs runājat par biznesu, parūpējieties par to, lai jūsu ārējais izskats atbilstu auditorijas gaidām. Pat ja jums ir paveicies un jums ir lieliska figūra, nepasvītrojiet to ar apģērbu biznesa prezentāciju laikā. Skumji vērot biznesa lēdijas caurspīdīgās blūzēs un mini svārkos, kas mēģina stāstīt, kādas labas speciālistes viņas ir. Vai jauns cilvēks (īpaši grēko uztrenētie jaunieši!) iziet uz skatuves apspīlētās biksēs, kas atgādina baletdejotāja legingus, un mēģina pārdot savu biznesa ideju. Iztēlojieties meiteni ar garu bizi, kas pārdod sadzīves tehniku.
- Turiet rokā pāris papildus dūžus. Neizlieciet visus bonusus uzreiz. Ja jums ir interesanti piedāvājumi, atstājiet tos „saldajam ēdienam”. Ieintriģējiet auditoriju, lai klausītajiem būtu iemesls pieiet jums klāt pārtraukuma laikā.
- Atcerieties, cilvēki ir slinki. Pat ja informācija ir pilnībā pieejama, vairums neapgrūtinās sevi ar meklēšanu. Iedodiet visus savus kontaktus un parūpējieties, lai viss darbotos, un informācija būtu aktuāla. Ja jūs dodat savu vizītkarti „Nu, mājas lapu jūs varat neskatīties, visus jautājumus labāk uzdodiet pa telefonu…”, tādējādi jūs demonstrējat, pirmkārt, nenopietnu attieksmi pret savi un savu darbošanos, otrkārt, parādāt, ka jūs neesat pieprasīts, ka jums ir laiks atbildēt uz visiem telefona zvaniem.
- Protiet pajokot par sevi un saviem sasniegumiem. Pat ja jūs esat Nobela prēmijas laureāts un jūsu kompānija ir saņēmusi daudzas balvas starptautiskās izstādēs, protiet izmantot ironiju, un cilvēki tieksies pie jums.
Atcerieties, ja jūs noslogosiet cilvēkus ar lieku informāciju, aizmirstot reaģēt uz auditorijas signāliem, jūsu uzstāšanas beigās jūs riskējat sadzirdēt „Kāds interesants zēns. Cik labi, ka viņš aizgāja…”